ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Մայիսի 1-ից առաջ և հետո

Մայիսի 1-ից առաջ և հետո
03.05.2013 | 12:06

-Ինչո՞ւ չես մտնում այս սենյակը, չես խնդրում քո հաշմանդամ դստեր համար:
-Ինձնից առաջ Դիկոբրազը մտել էր, խնդրել էր իր քաղցկեղով հիվանդ եղբոր համար…
-Եվ ի՞նչ…
-Հետո եղբայրը մեռավ…
-Իսկ Դիկոբրա՞զը:
-Իսկ Դիկոբրազը սկսեց հարստանալ… հետո իրեն կախեց:


«Ստալկեր», Անդրեյ ՏԱՐԿՈՎՍԿԻ, 20-րդ դար

ՌՈՒՍԱԿԱՆ ՀԵՂԵՂՆԵՐ` ՄԱՅՈՎԿԱՅԻ ԿԱՐՈՏՈՎ
(նախաճաշ-անակնկալ)
Բոլորվեցի՞նք կլոր սեղանի սուր անկյուններում, հիասքանչ է: Այժմ նախաճաշի անակնկալը. հաղթահարում ենք Մալաթիա-Սեբաստիայում արտադրված «Կրեմլյան կայֆեր» մոսկովյան օղի և վայելում Մխչյանի ժամկետանց փշատը: Դզեց, ժամն է զրիցի, զի «Литературная газета»-ն արդեն ավարտեց քննարկումը՝ «ԽՍՀՄ-ը դատապարտված չէր» թեմայի շուրջ: Քննարկիչներից մեկը հիշել էր նշանավոր փիլիսոփա Նիկոլայ Բերդյաևին, որը պնդում էր. «Անվերապահորեն արդյունաբերության առավել խոշոր հատվածը պետք է անցնի պետության ձեռքը» և հավելում, թե «պետության հարաբերությունում տնտեսավարողի հետ պետք է ընդունելի լինեն մարդկանց կոոպերացիան, աշխատանքային սինդիկատը և առանձին անհատը, որոնք հասարակության կազմակերպումը կդնեն այնպիսի պայմանների մեջ, ուր կբացառվի մերձավորների շահագործումը»: Տիար Բերդյաևը սա հատկանշել է 1937-ին` Ֆրանսիայում, ուր արտաքսվել էր կարմիր Ռուսաստանից դեռ 1922-ին, զի նրա հայացքները կտրուկ տարբերվում էին բոլշևիկյան քրմերի հայացքներից, այսինքն` նայում էին նույն ուղղությամբ, բայց տարբեր տրամադրությամբ: Առհասարակ ուղղափառ Ռուսիայից շատ պսպղուն ուղեղներ արտաքսվեցին, մասնավորապես Պիտիրիմ Սորոկինը, ով կտրեց օվկիանոսն ու դարձավ ամերիկյան սոցիոլոգիայի դրոշակակիրը, իսկ բոլշևիկյան Ռուսաստանում սոցիոլոգիան համարում էին բուրժուական գիտություն, այսինքն` բլեֆ:
Մի խոսքով, զբոսաշրջվում ենք «տոտալիտար տնտեսությունից ազատական տնտեսակարգ» ծառուղում:

ՏՈՏԱԼԻՏԱՐ ՏՆՏԵՍԱԿԱՐԳԻ ՏԱՌԱՊԱՆՔԸ
(նախաճաշ` թերխաշ հավկիթով)
Դաժան էր բոլշևիկյան առաջնորդների տխմարության անդրադարձը: Պետությունը հրթիռներ ու սուզանավեր էր արտադրում, շահագործում էր հանքեր ու անտառներ ու քիթը անամոթաբար խոթում էր մանրուքների մեջ, նաև օճառ էր վաճառում, կոշիկ ու վարտիք էր կարկատում: Տոտալիտարիզմի քրմերը քինոտ էին, զի ստիպում էին սովետական ազնիվ ժողովրդին ակամա-կամա գողանալ: Դիցուք, երիտասարդ վառվռուն տնտեսագետը նշանակվում է ռեստորանի վարիչ, աշխատավարձը 110 ռուբլի է, յուրաքանչյուր օր ռեստորանում շրջանառվում էր 2-3 հազար ռուբլի, տանն էլ բազմաթիվ նյութական հոգսեր էին հեղաշրջման պատրաստ, զորօրինակ, անհրաժեշտ էր հայթայթել «Մալյուտկա» լվացքի մեքենա, զոքանչի սեղանատամին պլատինե շապիկ հագցնել, առհասարակ հետ չմնալ կյանքից: Ինչպե՞ս, 110 ռուբլո՞վ, երբ խիստ դեֆիցիտ «Մալյուտկան» հայթայթվում էր 90 ռուբլով… Այսպես ամենուր էր, հոմո-սովետիկուսը պիտի շրջանցեր պետական օրենքն ու սեփական խիղճը։ Ապրել քիչ թե շատ մարդավայել բոլորն էին կամենում, հատկապես բոլշևիկյան-կոմունիստական առաջնորդները:
Ահռելի ռազմական ներուժ, հզոր արդյունաբերություն և հրաշալի գիտամշակութային համակարգ ունեցող կայսրությունում ընկեցիկ մանկան նման էր տնտեսությունը, զի բարիքները բոլորինն էին ու ոչ մեկինը: Դե ոնց չպատժեին մարդիկ նման կարգերին, չէ՞ որ սեփականության զգացումը մարդ արարածի մեջ կոդավորված է քարի դարից, զի մարդն անհատ է նախ, հետո միայն հանրային հոտի հավասարազոր անդամ: Այո, օր մը այս ամենի շուրջ մտորելով Բանգլադեշից հասա Օշական, խոնարհվեցի Մեծի շիրմին և կամեցա հիանալ Աշտարակ շեն աշխարհի բարիքներով: Գյուղից դուրս խաղողի գունազարդ այգիներն էին, խելքամաղ անող սքանչելի էր, յուրաքանչյուր թուփ, անգամ հատիկ մշակված էր, շենշող, ասես փառաբանում էր բնաշխարհն ու սովետական շիտակ հողագործին: Մի ափաչափ ազատ հող էի փնտրում ծնկի գալու և աղոթքս կարդալու: Գտա: Ծնկեցի: Շանթահարվեցի: Խաղողի վազերը առվից այն կողմ փոշոտված էին ու սմքած, ասես հողմածեծ էին եղել: Եղելությունը պարզվեց ինքնաբերաբար: Դրախտային այգին գյուղաբնակների տնամերձն էր, նրանց սեփականությունը, դժոխայինը՝ պետական, այսինքն` ոչ մեկինը: Այսպես էր ամենուր, Մոսկվայից մինչև Մագադան: ՈՒ պետությունը չդիմացավ, ներքուստ նեխեց, արտաքուստ էլ արտաքսվեց պատմության բեմից:
Եվ, ահավասիկ, աշխարհի գիտական միտքը գնալով ավելի է համոզվում, որ ԽՍՀՄ փլուզման գլխավոր պատճառներն էին՝ ա) տնտեսության գերպետականացումը, բ) տանջահարող դեֆիցիտը և գ) գիտությունների ակադեմիայի գոյության փաստը Ազերբայջանում:

ՍԵՎ ՍՐՏԻ ՎԱՐԴԱԳՈՒՅՆ ՏՐԱՄԱԴՐՈՒԹՅՈՒՆԸ
Ազատ տնտեսավարման ժամանակ ամեն բան գլխիվայր շրջվեց (հավանաբար նորհայկականության դրոշակակիրները խորապես տառապել էին խորհրդային դեֆիցիտի մղձավանջում). ապապետականացվեցին արդյունաբերական համալիրները, անասնագոմերն ու կոշկակարի կրպակները: Հուշեմ-հիշեք. մեկ հաստոցի գնով մի ամբողջ գործարան էր մասնավորեցվում: Ի՞նչ ունենք այսօր. այսօր ունենք «Հայաստանի Հանրապետություն» պետությունը, ուր մասնավոր-սեփական են լճերը՝ մեկ, լեռները՝ երկու, կիրճերը՝ երեք, հանքերը՝ չորս, գործարանները՝ հինգ, հավկիթի արտադրությունը՝ վեց, դաբաղի բուժանյութն ու կովկիթը՝ յոթ, վարկերն ու դրամաշնորհները՝ ութ, համատիրությունների ցախավելները՝ ինը, Դալմայի բաղերն էլ` տասը: Հիշում եք` ինչ մայովկաների մեջ էինք երկրով մեկ: Երբ Նորքի բարձունքից էիր նայում Երևանին, կարող էր թվալ, թե քաղաքում ամենուր հրոսակներ են և խարույկներ են վառել: Ոչ, զմայլելի իմ պատանի ընթերցող, յուրաքանչյուր տան բակում և պատշգամբում խորովածն էր պատրաստվում, և անուշահամ ծխի քուլաները մառախուղել էին մայրաքաղաքը: Հայաստանը նույնպես: Սքանչելի պատմական այս ակնթարթները, կարծես, այժմ անհայտ բացակայող են, մայիսի 1-ը այսօր տո՞ն է, ձեզ եմ հարցնում: Պետականորեն այո, իմա` ըստ օրացույցի: Իրականում ոչ, իմա` համաձայն աշխատավորության «սրտի տոնացույցի»: Այսօր հայ աշխատավորի սիրտը, ընդունենք, որ մի քիչ նեղսրտած է: Ի՞նչը տոնեն հողի աշխատավորը, գիտնականն ու, հազար ու հարյուր մեկ ներողություն, մամլո մշակը, այսինքն` լրագրողը: ՈՒ հանուն ինչի սեղան փռի խորոված-քյուֆթայով և օղի-կոնյակով, հանուն աղքատավարձի՞: Չի լինի, իրատեսական չէ: Մարդը տոնում է սրտով և ոչ թե օրացուցային հուշումով, որը հաճախ հիշոցի է նման: Ասեմ` ինչու: Խնդրեմ, մինչև մայիսի 1-ը մենք հաղթահարում ենք կոմունալ-կենցաղային վճարումների լեռները, բնականաբար, ֆինանսապես քամվում ենք, նմանվում ենք ժամկետանց կրկնակոշիկի։ Է՜, կրկնակոշիկը մայիսի 1 կնշի՞: Հարկավ ոչ: Ինչո՞ւ, մի՞թե արդեն չասացի` տոնը ներաշխարհի խրախճանքն է, ոչ թե կառավարության որոշման արձագանքը:
Այսինքն` հայ աշխատավորն էլ իր հերթին մասնավորի սեփականությունն է։ Այսպիսով մի կողմում մեր սև սիրտն է, մյուսում` կառավարության, իշխանությունների և, առհասարակ, պետության դեմքով հանդես եկող սեփականատերերի հավերժ վարդագույն տրամադրությունը:

ԴԵՊԻ ԱԶԳԱՅՆԱՑՈՒՄ
(«Դե, ձեզ մատաղ, բանվո՛ր տղերք»)
Զարմանալի է, բայց և այնպես փաստ է. բանվոր դասակարգի շահերի բոցավառ պաշտպանը, պոետ-պլակատ Հակոբ Հակոբյանը մականուն չուներ: (Գիտե՞ք, թե ինչ էր զորավար Գայի հեղափոխական պատվանունը, հուշեմ-հիշեք՝ «Բանվոր Հայկ»): Ներկա վերնախավում առատ են հակոբհակոբյանները և անխտիր պճնված են պատվավոր տիտղոսներով, այսինքն` մականունակիր ասպետներ են: Շարակարգում եմ. Հակոբ Հակոբյան-Լեդի: Հակոբ Հակոբյան-Ճոյտ: Հակոբ Հակոբյան-Թունելի Հակոբ: Իսկ գիտե՞ք, արդյոք, թե նրանցից յուրաքանչյուրը քանի՜-քանի՜ բյուր-հազար աշխատատեղեր է ստեղծել: Եվ անձնազոհաբար պաշտպանում է աշխատավորների շահերը: Բայց նրանց (և մեր մյուս մականունակիր-ասպետների) սեփականությունը հանդիսացող աշխատավորները երախտամոռ են և մայիսի 1-ին շքերթ չեն կազմակերպում, թեկուզ տեղական կալվածքներում: Զորօրինակ, մի՞թե տոնական խանդավառությունը չի թնդա, եթե Մալաթիայի լեդիամերձ աշխատավորությունը, այսինքն` հացի գործարանի և գյուղմթերքների շուկայի պատվիրակները ծաղկեպսակներով և փուչիկներով զինված քայլարշավեն դեպի Հանրապետության հրապարակ: Ի դեպ նման մտադրություն կա: Եվ ոչ միայն «Լեդիստանում»: ՈՒղղակի համաձայնության չեկան մանրուքներում:
Իսկ ես զարմանում եմ, որ խաղատներում աշխատավորները որպես գրավ չեն հաշվառվում: Այնինչ ուշագրավ կլինի: Պատկերացնենք, որ Z-ը յուր աշխատավորներին գրավ է դնում և տանուլ է տալիս: ՈՒ նրա սուպերմարկետի վաճառողուհիները քշվում են դեպի գրազը շահած X-ի կալվածքները, դառնում են նրա սեփականությունը և վարդագույն տրամադրությամբ զբաղվում են կթվորական գործով: Այո:

«ТАК ДЕРЖАТЬ, РЕБЯТА!»
Այսպիսով, ԽՍՀՄ-ը «վարի գնաց», զի այնտեղ տնտեսությունը ոտն ի գլուխ պետական սեփականություն էր, այսինքն` ոչ մեկինը չէր: ՀՀ-ն անպատճառ կոտրած տախտակի առջև կչոքի, զի նրա հարստությունը մի քանիսն է: Իսկ նորին վսեմության պատմությունը նման բաներ չի հանդուրժում: Ո՛ղջ լերուք:
«Հուշարձան՝ անհայտ կորածին» մեր հրապարակումը (22.02.2013 թ.) իր տրամաբանական սկիզբը հայտարարեց. երեկ չէ առաջին օրը արհմիությունը ելավ երթի: Ռուսը կասեր. «Так держать, ребята!»

Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3086

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ